Pertti Keinonen wrote:
MS:lle:
Palveluntarjoajamme on sama kuin Maiden Finlandilla ja Vilkatilla. Molempien sivujen omistajat ovat olleet tyytyväisiä palveluun.
Minä olen ottanut selvää Sigmaticin palveluista ja toiminnasta. Ei vakuuttanut lainkaan. Ovat kämmänneet domain-nimien rekisteröinnissä ja supportti eli tuki on sukannut (ei toiminut kunnolla/hitaasti sähköpostin kautta). Sigmaticilla ei välttämättä ole riittävästi kaistaa asiakkaiden käyttöön.
MS wrote:
Itse päädyin siihen ratkaisuun, että järkevillä kuluilla pelkkien www-sivujen ylläpitäminen on mahdollista. Foorumi sivujen kanssa aiheuttaa niin paljon kuluja (liikennettä), että mukaan tarvitaan muita rahoituslähteitä, jos halutaan sivut pitää toiminnassa. Herra Keinonen tulee vielä yllättymään asiasta.
Pertti Keinonen wrote:
Voisitko määritellä järkevät kulut euroissa? Miten yllättyisin asiasta, jos palveluntarjoajalla on sivuillaan hinnasto, josta näkee kuinka paljon setti maksaa? Ja jos sitä ei rahalla saa, niin sitten voidaan jo puhua kalliista.
Kustannuksista minun on paha sanoa mitään muuta kuin että satsaan tähän juttuun omaa rahaa aluksi noin 150-200 euroa vuodessa. Mikä on kova satsaus kenellekin? Otan koko jutun hyödyllisenä ja mukavana harrastuksena.
Itse lähtisin 300-400e vuosibudjetilla liikkeelle, jos kysymykseen tulisi www-sivut+foorumi. Todennäköisesti foorumi ja sivut tulevat olemaan kohtalaisen suositut. Sillä saa riittävästi varattua kaistaa liikenteelle ja sivut eivät mene heti kiinni. Toiseksi tuolla hinnallla saa kunnollisen webhotellin/palveluntarjoajan palvelut, hommat todellakin toimivat ja tukea saa heti eikä ehkä parin päivän päästä.
Foorumi syö liikennettä paljon enemmän, kuin mitä ehkä kuvittelet ja siihen www-sivujen liikenne päälle. Palveluntarjoajan hinnasto antaa osviittaa kuluista. Todelliset kulut selviävät vasta käytön myötä.
Nebulan peruspaketti maksaa n. 308e/vuosi, jos oikein laskin. Mukana on MySQL-tietokanta foorumia varten. Kaistaa on riittävästi, hommat todellakin toimivat, palvelu ammattimaista ja tuki toimii yms... Nebula ei ole välttämättä halpa, mutta rahalle saa vastinetta.
Itse lähdin liikkeelle pelkkillä www-sivuilla juuri kustannusten minimoimiseksi. 100e tai alle saa homman toimimaan pelkkien www-sivujen kanssa.
Pertti Keinonen wrote:
En välttämättä edes ota kovin helposti keneltäkään yksittäiseltä ihmiseltä suoraa rahallista tukea. Jonkinlainen yhteistyökumppani tai esim. kulujen kattamiseen valmistettu Rautaneito-tuote voi tulla kyseeseen. Tämä tietenkin edellyttää, että sivuista joku kiinnostuu ja foorumille saadaan hyvä porukka kasaan.
Minusta nimenomaan kannattaisi ottaa järeä webhotel-paketti (esim. Nebulalta) ja siihen esim. 10 henkeä mukaan kattamaan kuluja. Näin saadaan sivujen jatkuvuus edes jotenkin taattua, koska jos yksi väsyy tai ei ehdi ylläpitää sivuja niin joku toinen voi otttaa ohjat käsiin ja toiseksi, kun on useampi henkilö jakamssa kuluja niin maksettava summa per henkilö on pienempi. Www-sivut + foorumi teettävät paljon työtä ja useammat sivut kaatuvat väsymykseen/muihin kiireisiin.